How to give your bedroom a minimalist touch

Een trend die we de laatste tijd vaak zien voorbijkomen is minimalisme, oftewel ‘het reduceren naar slechts de noodzakelijke elementen’. Eenvoud en rust staan centraal: less is more. Een minimalistisch interieur is clean en maakt veelal gebruik van neutrale kleuren. Dit werkt rustgevend en blijkt stress te verminderen. In dit artikel geef ik een aantal tips hoe jij in een paar stappen je (slaap)kamer kan omtoveren naar een Pinterest worthy, minimalistische ruimte.

Bij minimalisme is het de kunst om met zo weinig mogelijk een mooie ruimte te creëren. Ik ben helemaal fan van deze trend en kan uren spenderen op sites zoals Pinterest en Tumblr om inspiratie op te doen voor mijn eigen kamer. In september verhuis ik namelijk van studentenkamer in Gent. Mijn kamer is een stuk groter in vergelijking met die die ik nu heb, dus genoeg opties om ze in te richten. Tijdens al mijn zoekwerk kwam ik tot de conclusie dat zo’n Pinterest/Tumblr-achtige slaapkamer helemaal niet zo moeilijk en duur is als het lijkt. Ik heb een aantal tips verzameld die jij makkelijk kan toepassen om zelf jouw (slaap)kamer een minimalistische make-over te geven.

Laminaatvloer wit eikenpatroon – IKEA
Laminaatvloer grenenpatroon – IKEA

Kenmerkend aan een minimalistisch interieur zijn neutrale kleuren wat betreft de muren en vloer. Een mooie combinatie vind ik witte muren met een wat lichtgrijze of juist donkerbruine houten vloer. Als je dit niet hebt in je huis of studentenkamer kan je kiezen voor laminaatvloer, die op de bestaande vloer wordt gelegd.

bedroom 4widows integra 112791 01 xxl 1280x700

Dakraam – VELUX 

Zorg voor veel daglicht in de kamer. Daglicht werkt rustgevend en blijkt de productiviteit tijdens het studeren te verhogen. Als de kamer op zolder gelegen is, maak dan gebruik van een dakraam. Hiervoor is de firma VELUX welgekend. Plus het ziet er ook nog eens heel mooi uit.

Kledingrek zwart – IKEA
Kledingrek wit – IKEA

Ook kledingrekjes en hangers zijn momenteel een  enorme hype op site’s zoals Pinterest. Deze vind je in IKEA al vanaf 9 euro. Om in de minimalistische stijl te blijven is het belangrijk dat de kleuren een rustig geheel vormen. Kies voor neutrale kleuren die goed bij elkaar passen. Je favoriete paar high heels eronder en klaar!

Als er één ding is dat ik zeker wil in mijn studentenkamer komend schooljaar is het dit: een bed met paletten als bedframe. Hoe mooi ziet dit eruit? Eventueel kan je nog kerstlichtjes bevestigen aan de paletten, om het geheel een beetje romantischer te maken.

 

Tapijtje – Urban Outfitters
Lamp met apen aan voet – Zara home
Schapenvelletje – IKEA
Grijze paisley deken – Zara home
Terrarium – Urban Outfitters
Ronde spiegel – Zara home

Bij minimalisme gaat het erom enkel het essentiële te behouden, maar enkele accessoires kunnen natuurlijk niet ontbreken in je slaapkamer. Hierboven heb ik een aantal van mijn favorieten verzameld. Ook hier is het weer belangrijk dat alles goed samen past. Daarom kan het handig zijn te kiezen voor één thema of kleur.

Ik ben een grote fan van de minimalistic trend en ben dan ook zeker van plan om dit toe te passen in mijn studentenkamer in Gent. Doordat je geen overvloed aan decoratie hebt staan wordt een rustig geheel gecreëerd wat zorgt voor minder stress. En welke student kan dit nu niet gebruiken? Nog een pluspunt: minder opruimwerk! 😉

xoxo, Chloé

gesponsord

 

2 thoughts on “How to give your bedroom a minimalist touch

  1. It's a knot

    Dat treft! Ik ben volop bezig met mijn kamer op te ruimen/ontspullen. Als ik hiermee klaar ben gaan we mijn bombastische kleerkast eruit gooien en krijg ik een ‘light versie’ van die kant van mijn kamer (incl. kledingrek hihi). Can’t wait!! Ik vind het een geweldig rustgevend idee, dat minimalistische😄 Leuke spulletjes heb je uitgekozen! X

    Like

Geef een reactie

