Examentips (die écht werken!): motivatie vinden

studeren4

Het is weer die tijd van het jaar. Een maand lang zal ik mijn dagen doorbrengen achter mijn vertrouwde bureautje. Een maand vol stress, messy kapsels en de vreemdste klerencombinaties (want in de examens mag alles), studyfood, korte nachten en een hoop gezucht. Dan kan je weleens zo’n blogartikeltje met examentips gebruiken, toch? 

Ik zal dit artikeltje maar starten met te zeggen dat ik allesbehalve een ideale student ben. Ik heb altijd goede punten behaald en heb tot nu toe nog maar 2 herexamens (wat ik wel meevallen vind, voor mijn eerste jaar op de universiteit) maar ik ben een enorme uitsteller. Ik vind het lastig om me te focussen op iets en, meer nog, aan iets te beginnen waarvan de deadline nog zo ver weg ligt. Ik heb echt nood aan tijdsdruk om goed te presteren. Door dit uitstelgedrag maak ik het eigenlijk voor mezelf heel moeilijk en heb ik vaak heel veel stress de dag voor het examen.

De afgelopen maanden ben ik op zoek gegaan naar wat voor mij de beste studiemethode is. Ik ben naar een aantal lessen geweest waar studietips werden gegeven, maar eerlijk gezegd heb ik daar niet veel aan gehad. Je hoort ook gewoon altijd hetzelfde. Het belang van een studieplanning, een opgeruimde werkplek en ook nog iets over gezond eten en genoeg slapen. Vooral die studieplanning. Ik snap hoe belangrijk dat is en ben dan ook enorm jaloers op mensen die zich aan zo’n planning kunnen houden, maar voor mij werkt het gewoon niet. En geloof me: ik heb het vaak geprobeerd. En ik moet zeggen dat mijn studieplanningen er altijd heel mooi en ordelijk uitzien, maar zo’n blad papier is voor mij niet genoeg om mij motivatie te geven om te beginnen met studeren ’s ochtends.

Dus ging ik op zoek naar een aantal kleine dingetjes die voor mij wél werken.

1. De vreselijke wekker-truc

Ten eerste heb ik geleerd om vroeger op te staan. Ik ben helemaal geen ochtendmens en ben iedere keer weer zo jaloers op mijn vriendinnen die om 5u al achter hun bureau zitten en zo dubbel zo veel kunnen doen op een dag als ik. Ik maakte mezelf bovendien altijd wijs dat ik ’s avonds beter leer en me beter kan concentreren. Dat was ook wel zo, vanwege die tijdsdruk die dan groter is, maar op een gegeven moment word ik dan toch moe en geraakt er geen leerstof meer in mijn hoofd. Een trucje die voor mij heel goed werkt om vroeger op te staan is om mijn wekker te zetten en vervolgens mijn gsm aan de andere kant van de kamer te leggen, zodat ik ’s ochtends wel uit mijn warme bedje moet komen om dat vervelende alarm af te zetten. En ik waarschuw je: het wordt vloeken en zuchten de eerste keren, maar het werkt wel! Vervolgens neem ik meteen een douche aangezien dat mij vaak al een stuk wakkerder maakt.

studeren2

2. De grote schoonmaak en Madonna

Oke. Dan ben je uit je bed, en wat dan? Je weet dat je moet beginnen met studeren, en liefst zo snel mogelijk, maar de verleiding om iets anders te doen is soms zo groot. Nog even wat blogs lezen, een kwartiertje door Instagram scrollen, nog snel een aflevering van je favoriete serie kijken… Herkenbaar? Wat ik meestal doe is ervoor zorgen dat mijn bureau er perfect in orde bijligt en dat er geen onnodige prulletjes liggen die me zouden kunnen afleiden. Terwijl ik dit doe zet ik een playlist op met motiverende feelgood muziek op. (Misschien moet ik mijn playlist eens met jullie delen?) Door die muziek wordt ik alweer een beetje meer wakker en een opgeruimde werkplek is écht veel aangenamer om aan te werken dan één waarbij je eerst tien minuten moet zoeken voor je je roze fluostift vindt.

studeren3

3. Deze app MOET je hebben!

Voor mensen die het net zoals mij moeilijk vinden om gefocust te blijven raad ik het aan om hiervoor een app te gebruiken. Ooit gehoord van de app Forest? Bij deze app is het de bedoeling dat je een bepaalde tijd instelt hoe lang je van plan bent te studeren, bijvoorbeeld een uurtje. Gedurende deze tijd worden je apps geblokkeerd zodat je daardoor niet afgeleid kan worden. Lukt het je om van je gsm af te blijven en je te focussen op je schoolwerk, dan krijg je als beloning een boom. Na een pauze doe je dit opnieuw en uiteindelijk is het resultaat een bos vol mooie boompjes. Bezwijk je toch aan de verleiding om snel even je snapchat te checken, dan gaat je boom dood. Dit schijnt echt enorm motiverend te werken! Ik zeg schijnt, aangezien deze app voor Iphone gebruikers niet gratis is. (Say what?) Gelukkig heb ik een goed alternatief gevonden: BeFocused. Deze app blokkeert je andere apps niet en je kan er geen bomen mee planten maar het principe is wel hetzelfde: je stelt een bepaalde tijd in en gedurende die tijd moet je gefocust blijven. Deze app vraagt helaas dus wel iets meer zelfdiscipline aangezien je makkelijk kan valsspelen.

Ik werk meestal in blokken van 50 minuten (onderzoek heeft aangetoond dat de gemiddelde student na 50 minuten de concentratie verliest) waarna ik een pauze neem van 10 minuten. Na 3 blokken neem ik een iets langere pauze. Bij de app Befocused kan je ’s ochtends bepalen hoeveel blokken van 50 minuten je die dag gaat studeren. Dit werkt goed voor mij omdat ik het gefocust blijven dan een beetje als een ‘uitdaging’ zie. Probeer het!

studeren5

4. Tot rust komen ’s avonds

Slaap is enorm belangrijk in de examens, maar net in deze tijd is het soms moeilijk om de slaap te vatten. Ik studeer vaak laat tot in de avond en neem dan ook niet de tijd om voor het slapen nog iets ontspannend te doen, terwijl dit juist heel belangrijk is om tot rust te komen. Daarvoor heb ik, via de blog van Ashley Benzo, ook een handige app gevonden! Sleep Pillow. Met deze app kan je allerlei rustgevende geluiden laten afspelen voor een bepaalde tijd, die jij zelf instelt, tot je in slaap valt. Mijn favoriet is het geluid van walvissen, klinkt gek maar daar word ik echt enorm rustig van. 😀

Ik hoop dat ik met deze tips toch een aantal studenten kan helpen om de motivatie te vinden in deze examenperiode. Het zijn kleine dingetjes die voor mij grote verschillen maken, dus ik raad echt aan om er eens één te proberen. Als jij zelf nog een tip hebt die voor jou echt het verschil maakt tijdens deze harde tijd, let me know! 

xoxo, Chloé

6 thoughts on “Examentips (die écht werken!): motivatie vinden

  1. BySilke

    Spijtig dat die boom-app niet gratis is hé, heb er al veel over gehoord! Succes met je examens hoor, het eerste jaar is doorbijten, maar je komt er wel. Sowieso! Liefs 🙂

    Like

  2. Lore

    Dit zijn goeie tips. Ik heb de app forest al enkele keren gebruikt en het werkt best goed. Ik herken me bij die tijdsdruk, dat heb ik ook altijd nodig. Zo stom want achteraf heb ik spijt dat ik niet vroeger begonnen ben 😁.

    Like

Geef een reactie

