Mijn 4 gouden tips voor gezond en mooi haar

tumblr_static_tumblr_static_filename_640September vorig jaar ging ik voor het eerst in 5 jaar weer eens naar de kapper. Ja, vijf jaar. Met een bang hartje zat ik in die kappersstoel te wachten tot ik mijn, ondertussen toch al vrij lange, lokken in korte tijd allemaal op de grond zou zien vallen. Maar het moést. Mijn haar was zo beschadigd dat het bijna niet meer langer werd, aangezien de puntjes steeds afbraken. Herkenbaar? Doorheen de jaren heb ik een heleboel dingen uitgetest om dat droge, beschadigde haar weer te laten shinen. Van appelazijn tot herstellende crèmespoelingen. Been there, done that. Benieuwd naar mijn bevindingen? Wat werkt niet, maar belangrijker: wat wel?

Ik heb momenteel halflang haar met golven in. Niet van die mooie krullen maar golven, die wanneer het weer niet zo mee zit meteen beginnen te kroezen. Deze tips zijn dan ook het best toepasbaar voor mensen met hetzelfde haartype, maar uiteraard kunnen we allemaal wel wat handige tips voor mooi haar gebruiken.

  1. Weg met die stijltang (nu, meteen)

Deze tip is waarschijnlijk overal te lezen als het gaat om gezond en mooi haar. Ik weet hoe verleidelijk het is. Bad hair day? Stijltang. Je wil er extra goed uitzien voor een feestje? Stijltang. Even geen tijd om je haar deftig te föhnen? Stijltang. Drie jaar lang heb ik mijn haar bijna iedere dag gestijld en ik heb daar zo, zoveel spijt van. Waarschijnlijk is dit de grootste reden waarom mijn haar nu zo beschadigd is. Het probleem bij een stijltang, wat overigens ook geldt voor een krultang, is dat je erdoor in een vicieuze cirkel terecht komt. Hoe meer je je haar stijlt, hoe droger en beschadigder het wordt en hoe moeilijker het wordt om het mooi plat te krijgen.

Mijn oplossing? Föhn je haar met een föhnborstel in plaats van het te stijlen. De haardroger geeft natuurlijk nog altijd veel hitte, maar dit is zo veel minder schadelijk dan de stijltang. Droog je haar desnoods op een koude stand, of gebruik een heat protector voordat je begint te föhnen.

      2. Kokosolie en olijfolie

Persoonlijk geloof ik meer in natuurlijke producten dan shampoos en conditioners. Shampoos die beloven ‘het haar van binnenuit te herstellen’ of ‘beschadigde punten te herstellen’ zijn verleidelijk om te kopen. Maar heel vaak heb ik gemerkt dat ze eigenlijk niet veel meer doen dan gewone shampoos. Wat wél werkt voor mij is olijfolie of kokosolie. Ik heb standaard een flesje olijfolie en een pot kokosolie in mijn badkamer staan voor als mijn haar wat extra verzorging nodig heeft. Deze breng ik ’s avonds rijkelijk aan op mijn haar (ziet er on-ge-looflijk sexy uit … ) en vervolgens wikkel ik mijn haar in zilverpapier of in een handdoek. ’s Ochtends goed uitspoelen en het resultaat is geweldig: superzacht, glanzend haar. Van de twee vind ik kokosolie het beste werken. Deze kan je kopen in de Kruidvat voor minder dan 5euro.

 

loreal.jpg

      3. Haal die centjes boven

Ik geef niet graag geld uit aan dingen zoals make-up of parfum, ik vind dat je te makkelijk goedkopere alternatieven hiervoor vind. Maar mijn haar, dat is iets waar ik wel wat geld aan wil spenderen. Ik heb – met een beetje teleurstelling – ondervonden dat duurdere shampoos wel degelijk beter werken. Een iets goedkoper alternatief is de Mythic Oil lijn van l’Oreal Paris. Hiervan gebruik ik dagelijks het serum, wat ik op mijn puntjes en door de stukken haar die makkelijk kroezen, wrijf. Tip: vraag bij je volgende kappersbezoek een aantal staaltjes mee, als je een beetje zuinig bent kan je hiermee wel een tijdje verder. 😉

      4. Ga wél naar de kapper

Grappig dat ik deze tip geeft, aangezien ik, zoals ik al vermeldde, tot een paar maand geleden een beetje een kappersangst had. Dat zorgt er wel voor dat ik nu heel goed besef dat, als ik wél naar de kapper zou geweest zijn om de paar maanden, mijn haar er nu misschien gezonder zou uitzien. Al mijn hele leven wil ik lang haar, maar aangezien mijn haar amper groeit weigerde ik het te laten knippen. Ook dacht ik altijd dat het haar knippen geen nut heeft, dat het allemaal maar een fabeltje is om meer klanten te lokken. Want je haar groeit toch vanaf de wortel, en niet vanuit de puntjes? Dan maakt het toch niet uit als die puntjes een beetje gespleten zijn ? Ja, wel dus. Doordat je puntjes gespleten of broos zijn, vallen ze uiteindelijk vanzelf af. Het haar groeit dus wel nog, het wordt gewoon niet langer. Klinkt heel logisch, maar ik weet dat veel mensen dit, net zoals mij, fout op hebben.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hadden. Tip 1 en 4 zijn een beetje voor de hand liggend maar het is dan ook gewoon echt de waarheid.

Wat doen jullie om je haar gezond te houden? Laat het me zeker weten !

xoxo, Chloé

5 thoughts on “Mijn 4 gouden tips voor gezond en mooi haar

  1. kim

    Zelf koop ik sinds een half jaar alleen nog maar natuurlijke producten voor mijn haar! Bij de Tuinen het liefst. En de kapper… Daar moet ik al een tijdje heen (ben al een half jaar niet geweest. Wat niet eens zo lang klinkt, na jouw 5-jaar-niet-gaan haha!). Binnenkort ga ik. Echt!

    Liked by 1 persoon

  2. BySilke

    Leuk stuk! Ik moet ook echt nog eens naar de kapper, dat staat al heel lang op mijn lijstje 😉 Maar het groeit gewoon zo traag haha, en stel dat het dan te kort is.. Nuja, er zijn natuurlijke ergere dingen in het leven. Liefs!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

