Het begin van mijn studentenleven: op kot

DSC04290.jpgAls ik dit schrijf is het zondagavond en ben ik na een lange dag aangekomen in mijn studentenkamer, waar ik me meteen laat neerploffen op mijn bed. Omdat het mooi weer was vandaag, had ik besloten een avondwandeling te maken door de stad. Al slenterend door de gezellige straatjes, met mijn camera in de hand, was ik voor de zoveelste keer verwonderd over hoe mooi het hier is. Ik heb het over de stad Gent, waar ik sinds vier weken mijn eigen plekje heb. Ja, ik kan mezelf eindelijk een echte student noemen: ik zit op kot.

Even ter informatie: in september ben ik mijn eerste jaar op de universiteit in Gent begonnen. Ik studeer daar Taal- en Letterkunde, met als talencombinatie Frans en Engels. Ik woonde niet heel ver van Gent, een halfuurtje met de trein, maar toch was het iedere dat een heel gedoe om daar te geraken. Eerst met de auto naar het station, dan de trein nemen  tot in Gent om vervolgens dan ook nog eens de tram te moeten nemen naar mijn school.

Eindelijk is dat voorbij en hoef ik niet meer iedere ochtend om 6 uur op te staan om op tijd in de les van 8u30 te zijn. Of, na een vermoeiende schooldag me haasten naar het station om de trein te halen.

De eerste dagen waren enorm spannend, omdat ik helemaal niet wist of dit iets voor mij zou zijn of niet. Wat als ik thuis te veel zou missen? En mijn ouders, mijn zus? En ga ik me niet eenzaam voelen? Gelukkig viel het meteen heel erg mee en was ik snel gewend aan het alleen zijn. Ik ben de eerste dag druk bezig geweest met het allemaal een beetje gezellig maken: lichtjes aan de muur, polaroids, geurkaarsjes… Alles zodat ik me sneller thuis zou voelen in dat kleine kamertje.

Sowieso ben ik een persoon die af en toe graag alleen is, dus van eenzaamheid heb ik quasi nooit last. Natuurlijk mis ik mijn ouders en zus, net zoals zij mij waarschijnlijk ook enorm missen. Maar dat maakt dat de weekends extra leuk zijn. Daar probeer ik dan ook meer van te genieten dan voorheen.

Gent is een prachtige stad waar ik me meer en meer thuis begin te voelen. Ik besef iedere dag meer en meer dat ik echt een stadsmens ben. Ik kan echt genieten van simpele dingen zoals de wandeling ’s ochtends naar school of de wekelijkse uitstapjes naar de supermarkt. Als ik maar omringd ben door veel mensen, dan voel ik me echt gelukkig.

Waar studeren jullie? En zitten jullie op kot?

Liefs,

chloé

 

9 thoughts on “Het begin van mijn studentenleven: op kot

  1. kim

    Ah wat heerlijk om zo dichtbij te zitten! Voor mij is het met het openbaar vervoer ongeveer 40 minuten naar de universiteit (terwijl mijn ouders in Amsterdam wonen), maar dichterbij wonen wil helaas nog niet lukken, want een huisje/appartement is zo duur hier! Ik zit in het derde jaar Bedrijfskunde (nou ja, eigenlijk vierde jaar).

    Like

  2. BySilke

    Aaah, cool dat je je zo op je gemak voelt hier in Gent! Ik zit hier nu drie jaar op kot en ik ben het nog helemaal niet beu. Dat alleen zijn is inderdaad soms wel handig en eigenlijk vliegen de weken gewoon voorbij & geniet je dan nog meer van je tijd thuis, vind ik. Liefs & Succes! Ik zit in m’n derde bachelor Communicatiewetenschappen btw 🙂

    Like

  3. Stefanie Tuerlinckx

    Ik studeer in Leuven, politieke en sociale wetenschappen 🙂 Ik woon hier al bijna mijn hele leven (in een deelgemeente van Leuven) en moet nog geen 20 minuutjes fietsen naar mijn campus. Ik denk dus dat ik maar thuis blijf wonen. Al lijkt het ‘zelfstandige leven’ als kotstudent me toch een goede en leuke ervaring 🙂 Leuk dat je er zo van geniet xx

    Like

Geef een reactie

