Rome photo diary (+tips)

DSC04079

Begin december besloten mijn vriend en ik om voor de eerste keer samen een weekendje weg te gaan. Aangezien we op vlak van reizen helemaal dezelfde smaak hebben, was de keuze snel gemaakt: Rome. De stad van de liefde (echt waar, vergeet Parijs), het beste eten, het rijkst aan cultuur. Aangezien ik 6 jaar Latijn gestudeerd heb en hij ook heel erg geïnteresseerd is in de Romeinse cultuur en geschiedenis, kon deze stad echt  niet op ons lijstje ontbreken. Het waren twee onvergetelijke dagen, die ik graag met jullie deel.

DSC04193.JPG

DSC04213.JPG

DSC04250.JPG

DSC04048

DSC04052.JPG

DSC04066

DSC04097.JPG

DSC04092.JPGOmdat we maar 2 dagen hadden, en we van tevoren wisten dat we niet alles zouden kunnen bezoeken, besloten we op voorhand enkel tickets te bestellen voor het Colosseum en Vaticaanstad. Als je naar Rome gaat, moet je deze eigenlijk gewoon gezien hebben. Vooral de musea in Vaticaan vond ik heel interessant. Als je geïnteresseerd bent in de Romeinse kunst is dit een must see. Vooral de LaocoongroepDe school van Athene en de fresco’s van Michelangelo op het plafond van de Sixtijnse kapel zijn echt de moeite waard om eens in het echt te zien.

DSC04160

DSC04150

DSC04179Het hoogtepunt was voor mij de Trevi fontein. Zo mooi! Doordat wij deze ’s avonds zijn gaan bekijken, was deze nog extra speciaal door de feeërieke verlichting. De eeuwenoude mythe zegt dat als je, met je rug naar de fontein toe en je ogen gesloten, een muntje in deze fontein gooit, je ooit zal terugkeren naar Rome. Let’s hope so! 

 

DSC04140.JPG

Een aantal tips voor als je deze stad wil gaan bezoeken:

  • Bestel je tickets op voorhand! Dit lees je op iedere website, en terecht. Ik had dit bijna niet gedaan, maar toen ik de rij zag voor het Vaticaan met mensen die nog geen ticket hebben, was ik blij dat ik wat extra moeite had gedaan thuis. Ik heb gehoord dat je soms wel tot 5 uur in de rij kan staan!
  • Plannen is leuk en handig, nog leuker is om jezelf te laten verdwalen in de kleine, gezellige straatjes en zien waar je uitkomt. Dit is wat wij gedaan hebben. Het slimste is volgens mij om de grote attracties (Colosseum, Vaticaanstad, Palatijn, Pantheon…) op voorhand te boeken en je voor de rest te laten verrassen. Tenzij je er een hele week bent natuurlijk, dan kan dat natuurlijk wel. Maar in 2 dagen is het praktisch onmogelijk om alles te zien, zonder ook nog eens gezellig te kunnen slenteren over de pleinen en door de straten.
  • Rome is in vergelijking met andere steden niet groot. Het is dan ook perfect mogelijk om alles te voet te doen. Omdat wij maar zo weinig tijd hadden, hebben we dit wel gedaan, maar anders hadden we zeker voor de andere optie gekozen. Voor een metrokaartje voor 24 uur betaal je 7 euro, voor eentje van 28 uur 12 euro. Niet duur dus! Wij kozen ervoor om telkens aparte kaartjes te kopen (1euro50 voor 100min), omdat dit goedkoper uitkwam aangezien we ons niet zo heel vaak verplaatst hebben.
  • Wij verbleven in een Bed and Breakfast genaamd Inn Urbe: aanrader! Heel mooie en romantische kamer, lekker ontbijt en een perfecte ligging: op 5min stappen van het Colosseum! Wij betaalden 90 euro per persoon voor twee nachten, wat ik heel erg vind meevallen.
  • Als je op zoek bent naar een gezellige buurt om ’s avonds iets te eten: ga naar de buurt van de Trevi fontein! Ik kan me helaas niet meer de naam van ons restaurantje herinneren, maar ik weet dat er in deze buurt een heleboel leuke restaurantjes zijn.

Ook al waren we er maar voor twee dagen, ik ben verliefd geworden op deze stad. Rome heeft alles wat ik zoek in een stad: cultuur, lekker eten, gezelligheid en sfeer, leuke winkels. Ideaal om met een groep vrienden of familie te doen, maar met je liefje heeft het toch nog net iets meer. Op de een of andere manier straalt Rome echt romantiek uit.
Zeker voor herhaling vatbaar!

Nog mensen die al in Rome zijn geweest? 

Liefs,

chloé

 

 

One thought on “Rome photo diary (+tips)

Geef een reactie

